söndag 12 januari 2014

Det sista...

Jag har en förmåga att alltid få en liten varpsnutt kvar i slutet av väven, som egentligen inte räcker till någonting... men jag gillar inte att kassera varp i onödan :-)

Med den tanken... blev det en kudde av sista traslöparvarpen, den är vävd av stränggarn. Det svarta garnet känns extra bra att använda, det är gjort av det svarta bomullsgarnet (som jag berättat om tidigare) som är så skört att det bara duger till att göra stränggarn av!




















Av det sista i mattväven blev det en liten dörrmatta, vävd med jeanstrasor.



















Kudden gör sig bra i soffhörnan och dörrmattan ska ligga som första avtramp i min vävbod... inga märkvärdiga grejer men ändå lite roligare än att kasta varpen i soppåsen!
Nu är båda mina vävstolar tomma och jag laddar för att väva mattor i linvarp. Det har jag aldrig gjort... så det känns lite spännande och jag har förstått att den varpen är lite annorlunda att handskas med, jag får ta det som en utmaning :-)
* Irené*

4 kommentarer:

  1. Vilken vacker kudde! Så bra att kunna ta vara på den sista varpsnutten och göra något fint av den.

    SvaraRadera
  2. Jättesnyggt! Speciellt kudden är riktigt fin. Ska bli intressant att följa din linvarpsväv, går själv och funderar på mattor i linvarp 8/5. Hoppas du som vantligt delar med dig av dina vedermödor och dina fina resultat.

    SvaraRadera
  3. Du ska verkligen va nöjd med kudden, jättefin. Och absolut mycket roligare än att slänga. Bra idéer du har.
    Jag har någon gång, vävt in bomspröt i sista biten och knytit ordentligt i båda ändar, så fick jag en bra sprötmatta- inte så dumt heller.
    Blir kul att se dina mattor.
    Hälsningar Monika

    SvaraRadera
  4. Bra att ta tillvara på allt!
    Så snygg kudde det blev. Jag gillar ju jeansmattan jättemycket också.
    Nu när kylan och snön har kommit slipper du väl torka tassar!

    Kram Agneta

    SvaraRadera