fredag 4 oktober 2013

Fortsättning på färstärkta gåsögon

Nu är vi redan inne i oktober och det fina höstvädret bara fortsätter!
Under veckan har jag fortsatt väva i förstärkta gåsögon, jag tycker det var en rolig teknik att bekanta sig med :-) Den första provbiten jag testade med lite olika inslag, fick bli en kudde. 


Jag ville gärna prova hur det skulle bli med svarta inslag och oblekt mattvarp som mellaninslag, men jag hade inget svart stränggarn. I samma vävbok som jag hittade mönstret på förstärkta gåsögon, fanns ett tips om att göra sitt eget stränggarn med hjälp av varpan. Det passade mig perfekt... jag hade ett par rullar bomullsgarn 16/2 undanstoppat, jag har tidigare använt det till att väva ripslöpare och det visade sig vara så skört och gick av hela tiden, men till att göra stränggarn av fungerade det bra!

Sen blev det en matta... där gjorde jag kanten i samma mönster men med oblekt mattvarp, det blev "lite fint" tycker jag!

Jag har använt samma oblekta stränggarn hela tiden... men färgerna stämmer dåligt på bilderna, beronde på olika ljus när jag fotat!

Nu önskar jag alla en fin första helg i oktober * Irené *

4 kommentarer:

  1. Det där är riktigt snyggt! Blir inspirerad att pröva någon gång.

    SvaraRadera
  2. Så fin kudden blev av din provväv. Det är alltid roligt att pröva olika sätt att väva på och snyggt blir det med förstärkta gåsögon.
    kram Eva-Lena

    SvaraRadera
  3. Hur snyggt som helst! Så bra att göra en kudde av provbiten.
    Din jeansmatta blev ju också "hur bra som helst". Den gillar jag jättemycket!

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  4. Blir så snyggt, vilken jättehärlig kudde det blev av det, kram Marie-Louise

    SvaraRadera